Translate

zaterdag 20 april 2013

The Place beyond the Pines #Filmrecensie1

Deze blogpost zal gaan over de film 'The Place beyond the Pines'. Ik ben iemand die best vaak naar de cinema gaat. Meestal niet alleen voor de film, maar ook voor de sfeer en natuurlijk voor de overheerlijke popcorn! Het gehele gebeuren van 'naar de cinema' gaan vind ik echt geweldig. Al hangt er natuurlijk ook een vrij duur prijskaartje aan vast. Zonder korting betaal je in Kinepolis in België al gauw 9,80 euro! Als student heb ik geluk en komt het op 7,30 euro (ook al is dit nog steeds veel om gewoon eventjes "een filmpje mee te pikken"). Meer weten over de inhoud van de film en mijn mening? Lees dan snel verder (en nee, ik verklap niet veel inhoudelijke details ;-) !).

Kleine samenvatting:
Luke is een professionele motorrijder en komt erachter dat hij een zoon heeft van zijn ex-vriendin, waarmee hij al een jaar geen relatie meer heeft. Hij besluit om per motor banken te beroven om zijn zoon financiële ondersteuning te kunnen bieden. Hij raakt echter verzeild in een gewelddadige confrontatie met een jonge politieagent. De gevolgen hiervan trekken tot aan de volwassen levens van hun zonen.

Genre: Thriller, Drama
Regisseur: Derek Cianfrance
Duur: 2u20m
Land: USA
Release: 03/04/2013

Mijn mening:
De film wordt niet voor niets bij het genre 'thriller en drama' ondergebracht, al vind ik 'drama' meer gepast dan 'thriller'. Het was inderdaad een spannende en ingrijpende film, maar een 'thriller' vond ik hem niet meteen. Onder 'drama' daarentegen hoort hij inderdaad wel echt thuis. De film brengt een aantal dramatische cliché's naar voren. Denk aan: misgelopen liefdes, afwezige vaders, misgelopen zonen enzovoort. Het is een mooi drama over keuzes, vaders en zonen. Ook de prachtige natuurlijk van Schenectady zorgt evenwel voor een bijzondere omgeving.

De acteurs: Ryan Gosling, Bradley Cooper en Eva Mendes vertolkten hun rol zeer goed. Verschillende recencies schrijven dat de auteurs niet geloofwaardig speelden, maar daar ben ik het absoluut niet mee eens. Ze brachten het verhaal op een zeer emotionele en mooie manier (en natuurlijk VOORAL dé Ryan :-) ).

Of het door de cliché's of door de algemene verhaallijn komt weet ik niet, maar de film liet geen diepe indruk op mij na. Ken je het gevoel dat een film een hele avond door je hoofd blijft spoken? Wel, dat gevoel had ik hier niet. Al was het natuurlijk ook geen feel-good film. De film is een goede manier voor een avondje uit en door de 2 uur en 20 minuten heb je waar voor je geld (vrij lange film).

Joliefie-moviemeter: * * *
Bij het schrijven over geziene films, zal ik ook steeds sterren uitreiken (naar mijn mening). Natuurlijk is dit zeer persoonlijk en kan 3 sterren voor mij 1 ster voor jou betekenen of omgekeerd. Het is maar om jullie een beeld te geven en kan jullie eventueel overtuigen om ook naar de film te kijken (al dan niet in de cinema).

Trailer:

Iemand van jullie die deze film al gezien heeft?

Liefs,