Translate

zondag 16 juni 2013

The Great Gatsby #Filmrecensie

The Great Gatsby van de Australische regisseur Baz Luhrmann.

Regie: Baz Luhrmann
Cast: Leonardo DiCaprio (Jay Gatsby), Tobey Maguire (Nick Carraway), Carey Mulligan (Daisy Buchanan), Joel Edgerton (Tom Buchanan), Elizabeth Debicki (Jordan Baker), Isla Fischer (Myrtle Wilson), Jason Clarke (George Wilson), Amitabh Bachchan (Meyer Wolfshiem) e.a.
Speelduur: 142 minuten
Jaar: 2013

The Great Gatsby vertelt het verhaal van Nick Carraway. Hij is een beginnend schrijver en woont middenin New York. Plots komt bij terecht in de wereld van de mysterieuze miljonair Jay Gatsby, zijn buurman. Geheimzinnige verhalen over de Gatsby doen de ronde. Gatsby beslist om Nick uit de nodigen. Dit is het begin van een fascinerende wereld die voor Nick open gaat. Een wereld vol rijkdom, illusies, liefde en bedrog. Gatsby vraagt Nick om hem terug in contact te brengen met Daisy, Nicks nicht die getrouwd is met een adellijke echtgenoot Tom Buchanan. Nick ziet de liefde en haat rondom hem gebeuren en schrijft een verhaal over onmogelijke liefdes, dromen en tragedies. Een zeer mooi en teder verhaal.

Nick Carraway (Tobey Maguire), de persoon waar het hele verhaal mee van start gaat. In het begin van de film lijkt alles rondom hem te draaien. Hij zit namelijk bij een psychiater die hem vraagt naar de start van zijn alcoholverslaving. Uiteindelijk lijkt zijn hele verhaal te draaien rond één persoon; Gatsby. Nick is een beginnend schrijven en de psychiater vraagt hem dan ook om het hele verhaal rondom Gatsby neer te schrijven. Dit doet Nick en zo kent de film vervolg... Terugblikkend op het verleden leren we Nick beter kennen, maar ook én vooral Gatsby.

En dit is hij dan dé Gatsby (Leonardo DiCaprio). Een man met vele geheimen. Iedereen komt elke week in zijn kasteel feesten, maar niemand kent hem persoonlijk. Hij geeft enkel en alleen feesten om niet alleen te zijn. Zijn kasteel ligt naast dat van Nick en tegenover het huis waar Nicks nicht Daisy verblijft. Gatsby probeert met Nick in contact te komen om Daisy terug te zien en het lukt. Na vijf jaar ziet hij Daisy (een oude geliefde) terug...

Dit is ze, Daisy Buchanan (Carey Mulligan), de vrouw waar het allemaal om draait. Daisy had 5 jaar geleden een relatie met Gatsby, maar deze moest onverwacht als soldaat naar de oorlog. In al die tijd wachtte Gatsby op haar, maar Daisy leerde ondertussen haar huidige echtgenoot kennen en trouwde met hem. Ze dacht Gatsby nooit meer te zien. Tot  Nick op een dag zijn naam liet vallen tijdens een gezellig familie-etentje... Dit vormt het begin van een onroerend, verrassend en moeilijk verhaal.

Zonder veel verwachtingen ging ik naar de film. Maar ik vond het echt een goede en mooie film! De locaties, de muziek, de kledij, de sfeer, ... Woaw! De film kende verrassende wendingen en had een tragische ondertoon, met een vleugje romantiek. Hier hou ik van. Het is een film die ik zo een tweede keer zou kunnen bekijken. Hieronder zie je een aantal sfeerfoto's van de locaties.

Als deze foto's jullie nog niet overtuigd hebben, is er natuurlijk ook nog steeds de trailer van de film. Hebben jullie deze film al gezien of gaan jullie er nu zeker naar kijken? Ik zou het leuk vinden, als je het me laat weten in de comments!

Liefs,
J.

Geen opmerkingen: