Translate

zondag 23 september 2012

A Healthy Soul in a healthy body

Mens sana in corpora sano, in het latijn. Zelf toen wisten de mensen al hoe belangrijk gezondheid en beweging was. Iets wat we tegenwoordig vaak vergeten is dat het menselijk lichaam is gemaakt om te bewegen. En bewegen is dan juist iets wat ik te weinig doe. Ik eet dagelijks wel mijn portie groentjes, soms een paar stukken fruit en ik verplaats me meestal met de fiets. Maar is dit wel genoeg voor echt gezond te zijn ? Aan mijn lovehandles en ''babyvet'' te zien niet. Gelukkig was het geen prachtige zomer anders hadden al mijn vriend(inn)en gezien wat voor biggetje ik ben.


Maar het is september, de start van een nieuw schooljaar, ook de start van veel sportclubs en dus ook de start van mijn goede voornemens. Meer groenten en fruit, minder snoepen en vooral meer bewegen !

Ik ben 1m62 en ik weeg ongeveer 63kilogram. Redelijk normaal voor iemand van 21 jaar. Mijn buikomtrek is 89centimeter, het is dus overduidelijk waar die 63kilo zich nestelt. Ik wil dan ook vooral een plattere buik, over de rest van mijn lichaam ben ik heel tevreden, maar mijn buikje blijft een doorn in mijn oog ! Volgens mijn BMI ben ik gezond dus ik ben ook niet van plan om me uit te hongeren of een hard dieet te volgen. Gewoon meer sporten en kijken of dit werkt.

Omdat ik maar een beetje wil afvallen doe ik dit niet met een diëtiste of gespecialiseerde arts, als je veel wil of moet afvallen is het natuurlijk beter dat je wel een arts raadpleegt of bij een diëtiste een trainingsschema en voedingsplan opstelt.

“Morgen begin ik”, een zin die iedereen al eens heeft gebruikt. Morgen begint het nieuwe academiejaar en ik vond dit een ideaal moment om te beginnen met sporten. Maandag ga ik zwemmen, woensdag of donderdag lopen, en vrijdag en zaterdag heb ik een studentenjobje waar ik moet fietsen, ik word dus betaald om te sporten ! Ik kies vooral voor sporten die lang duren, cardiovasculaire sporten. Door krachttrainingen zoals gewichten heffen of buikspieroefeningen krijg je spieren, maar als je natuurlijk een zacht vetlaagje hebt zie je die six-pack niet. Daarom is het belangrijk dat je wekelijks ook eens een uurtje gaat fietsen, lopen of zwemmen. Hier krijg je natuurlijk ook spieren van, maar daarnaast verbrand je een heleboel vet !

Als jullie ook van plan zijn om wat meer te sporten en gezonder te eten, laat zeker je tips en ervaringen achter ! Welke sporten beoefen jij of ken je lekkere en gezonde gerechtjes, laat zeker iets weten !

Liefs,
F.

1 opmerking:

  1. Ik krijg genoeg van het doen van oefeningen, maar als de oefening is met een aantal sporten of activiteit die ik graag dan kan ik zetten in een aantal inspanning. Alsof ik ga niet naar de sportschool of doe geen dieet gewoon veel dans, basketbal, en andere activiteiten. :)

    Paula

    BeantwoordenVerwijderen